Priekšvārds
@topicalityPage.ContentPart.HeaderText
Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā (turpmāk tekstā – Reģistrs)[1] 2021. gads iezīmēja jauna ceļa sākumu – iestādes digitālās transformācijas uzsākšanu. 2021. gadā tika noformulēta jaunā stratēģija: “Nodrošināt iestādes digitālo transformāciju, noslēdzot pāreju no nacionāla līmeņa iestādes, kas klientus apkalpo klātienē, pieņemot vai izsniedzot dokumentus papīra formātā, uz starptautisku digitālu iestādi, kas klientus apkalpo attālināti, nodrošinot e-pakalpojumus digitālajā vidē, tostarp attīstot pašapkalpošanās e-pakalpojumu portfeli.” Iestādes digitālā transformācija skar organizāciju visos – pakalpojumu, procesu un darbinieku – līmeņos, nosakot secīgas izmaiņas vairāku gadu garumā.
Iestādes stratēģijas formulējums ir izaudzis no iekšējās nepieciešamības – mainīt novecojušās IT sistēmas drošu un mūsdienīgu pakalpojumu veidošanai, un ārējās nepieciešamības – Digitalizācijas direktīva prasa Reģistram apkalpot visu Eiropas Savienības (turpmāk tekstā – ES) dalībvalstu klientus e-vidē pēc vienotiem ES standartiem.
Jau 2021. gadā tika sākts darbs pie jaunās stratēģijas ieviešanas – 2021. gada jūlijā tika uzsākta jaunas IT sistēmas būvniecība un normatīvo aktu izvērtēšana, integrējot juridiskās un IT zināšanas mūsdienīgu juridisko pakalpojumu veidošanā. Jaunās IT sistēmas būvniecība ietver esošās, pagājušā gadsimta deviņdesmitajos gados būvētās, IT sistēmas nomaiņu, nepārtraucot reģistrācijas un informācijas pieejamības pakalpojumu nodrošināšanu, kā arī jaunu e-pakalpojumu izbūvi, ņemot vērā, ka 2012. gadā būvētā reģistrācijas e-pakalpojuma tehnoloģiskie risinājumi ir novecojuši un mūsdienīgas e-vides prasībām neatbilstoši.
2021. gadā turpināja nostiprināties Reģistra loma uzņēmējdarbības vides caurspīdīguma nodrošināšanā starptautiski. 2021. gada augustā Reģistrs no oficiālā izdevuma “Latvijas Vēstnesis” pārņēma komercreģistra ierakstu izsludināšanu, kas nozīmē, ka komercreģistrā veiktie ieraksti ir spēkā jau pēc izsludināšanas (publicēšanas) Reģistra informācijas tīmekļvietnē https://info.ur.gov.lv Tādā veidā Reģistrs arī juridiski kļūst par uzticamas informācijas pirmavotu, veidojot tiesisku, drošu un caurspīdīgu uzņēmējdarbības vidi.
Starptautiskās datu apmaiņas jomā 2021. gadā tika uzsākta maksātnespējas reģistra datu nodošana vienotajā Eiropas e-tiesiskuma portālā. Darbs turpināsies ar komercreģistra un patieso labuma guvēju datu nodošanu, kā arī ar informācijas apmaiņu starp ES dalībvalstu reģistriem, lai mazinātu administratīvo slogu uzņēmējiem un uzlabotu uzņēmējdarbība vides caurspīdīgumu, topošajā ES informācijas apmaiņas platformā.
2021. gads iezīmēja kvantitatīvu un kvalitatīvu lēcienu Reģistra funkcijas – informācijas pieejamības nodrošināšana – jomā: publiskā un privātā sektora pieprasījums pēc informācijas e-pakalpojumiem informācijas tīmekļvietnē https://info.ur.gov.lv (informācijas vienumi) un valsts informācijas sistēmu savietotājā, izmantojot tīmekļa pakalpes jeb Application Programming Interface (API) (lielapjoma dati) auga, sasniedzot attiecīgi 1,8 miljonu skatījumu informācijas tīmekļvietnē un 59 miljonu pieprasījumu pakalpojumā “sistēma sistēmā”.
Reģistrs caur datu pieejamības un datu aktualitātes nodrošināšanu 2021. gadā ir kļuvis par noziegumu novēršanas un atklāšanas sistēmas elementu. Resp., atbilstoši starpvaldību organizācijas Finanšu darījumu darba grupa (FATP) vadlīnijām, pēdējos gados visā pasaulē pieaug cīņa ar noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju jeb naudas “atmazgāšanu”, kā rezultātā mainās arī Reģistru loma – reģistru iestādes no datu ievadītājām un turētājām kļūst par būtisku spēlētāju noziegumu atklāšanā, nodrošinot datus 3A zīmē jeb akurātus (dati ir pareizi), adekvātus (atbilst reālajai situācijai) un aktuālus (jaunākā informācija) datus bez maksas un brīvi pieejamā veidā ne tikai uzraudzības un tiesībsargājošajām iestādēm kā iepriekš, bet arī ikvienam, jo ikviens profesionālajā vai privātajā dzīvē var saskarties ar noziegumu autoriem. Tā kā publiskajā pārvaldē lomas (kompetences un pilnvaras) ir sadalītas, katra iestāde veic savu darbu atbilstoši uzticētajai lomai. Atbilstoši Reģistra pilnvarām, iestādes loma ir nodrošināt datus 3A zīmē. Reģistra datu pieejamība un salīdzināšana ar privāto sektoru ir ļāvusi tiesībsargājošajām iestādēm 2021. gadā uzsākt 147 kriminālprocesus par, iespējams, nepatiesas informācijas sniegšanu jeb melošanu par patiesajiem labuma guvējiem Reģistram.
Reģistrs 2021. gadā uzsāka jauna – līdzšinējiem pienākumiem netipiska – pakalpojuma sniegšanu: fizisko personu reģistrēšanu Fizisko personu reģistrā pie uzņēmuma dibināšanas, tādā veidā kļūstot par digitālām “durvīm” ārvalstu uzņēmējiem uz oficiālu statusu Latvijā.
Lai gan arī 2021. gads, līdzīgi kā 2020. gads, valstī tika aizvadīts slimības Covid-19 un epidemioloģisko ierobežojumu ēnā, tas Reģistra darbību ietekmēja minimāli, ņemot vērā, ka visi pakalpojumi tika sniegti attālināti, kā arī lielākā daļa darbinieku strādāja attālināti. Turklāt nodarbināto apmierinātība ar attālinātu darbu auga.
Galvenā valsts notāre
Guna Paidere
(1) Uzņēmumu reģistrs ir patstāvīga valsts iestāde, kas uztur publiskus reģistrus, glabājot un nodrošinot piekļuvi informācijai par visām juridiskajām personām Latvijā (uzņēmumi, nevalstiskās organizācijas, publiskā sektora iestādes) un dažādiem juridiskiem faktiem (maksātnespēja, laulību līgumi, komercķīlas), lai nodrošinātu drošu darījumu vidi valstī. Iestādes politiku nosaka Tieslietu ministrija. Tieslietu ministrija neietekmē Uzņēmumu reģistra funkciju izpildi – lēmumus pieņem Reģistra valsts notāri, un viņu lēmumu apstrīdēšanas iesniegumus izskata Reģistra galvenais valsts notārs.