2024. gada Galvenā valsts notāra lēmums Nr. 1-5n/275
Par valsts notāra lēmuma atcelšanu
Izskatot garāžu īpašnieku kooperatīvās sabiedrības “GROBIŅAS CEĻMALAS”, vienotais reģistrācijas Nr.42103033864 (turpmāk – Sabiedrība), vārdā iesniegto 2024.gada 7.aprīļa iesniegumu (turpmāk – Iesniegums), kuru parakstījis R.K. kā Sabiedrības valdes priekšsēdētājs, kā arī pārskatot Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra (turpmāk – Reģistrs) valsts notāra 2024.gada 25.janvāra lēmumu Nr.6-5/7859 (turpmāk – Apstrīdētais lēmums),
konstatēju:
[1] 2004.gada 6.decembrī Reģistrā saņemts Sabiedrības dibinātāju 2004.gada 30.novembra pieteikums Sabiedrības ierakstīšanai uzņēmumu reģistra žurnālā, kurā cita starpā norādīts, ka Sabiedrības juridiskā adrese ir Dzirnavu iela 9, Grobiņa, Liepājas rajons, LV- 3430.
[2] 2004.gada 14.decembrī Reģistra valsts notārs pieņēma lēmumu ierakstīt Sabiedrību uzņēmumu reģistra žurnālā.
[3] 2021.gada 1.jūlijā Reģistrs, nepieņemot atsevišķu lēmumu, aktualizēja ziņas par Sabiedrības juridisko adresi: Dzirnavu iela 9, Grobiņa, Dienvidkurzemes nov., LV-3430.
[4] 2023.gada 6.decembrī Reģistrā saņemts paziņojums, kurā norādīts, ka Sabiedrība neatrodas tās uzņēmumu reģistra žurnālā ierakstītajā juridiskajā adresē.
[5] 2023.gada 12.decembrī Reģistrs Sabiedrībai uz tās juridisko adresi nosūtīja vienkāršā pasta sūtījumā brīdinājumu Nr.22-4/14240 (turpmāk – Brīdinājums), kurā Sabiedrība tiek aicināta nekavējoties, bet ne vēlāk kā viena mēneša laikā no Brīdinājuma saņemšanas iesniegt Reģistrā paskaidrojumu par Sabiedrības nesasniedzamību juridiskajā adresē vai pieteikumu un tam pievienojamos dokumentus Sabiedrības juridiskās adreses maiņai.
Tāpat, ņemot vērā, ka saskaņā ar Reģistra rīcībā esošo informāciju konstatēts, ka uz 2023.gada 12.decembri Sabiedrībai ir beigušās valdes locekļu pilnvaras, Sabiedrība Brīdinājumā, pamatojoties uz likuma “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru” vispārīgo noteikumu pirmo daļu, tika aicināta nekavējoties, bet ne vēlāk kā triju mēnešu laikā pēc rakstveida brīdinājuma saņemšanas (paziņošanas) Reģistrā iesniegt pieteikumu un tam pievienojamos dokumentus par jaunas valdes ievēlēšanu.
[6] 2024.gada 25.janvārī Reģistra valsts notārs pieņēma Apstrīdēto lēmumu reģistrēt Sabiedrības darbības izbeigšanu un izmaiņas amatpersonu sastāvā, pamatojoties uz argumentu, ka līdz 2024.gada 25.janvārim Reģistrā nav saņemts Sabiedrības paskaidrojums par Sabiedrības nesasniedzamību juridiskajā adresē vai Sabiedrības pieteikums un tam pievienojamie dokumenti Sabiedrības juridiskās adreses maiņas reģistrēšanai. Apstrīdētajā lēmumā cita starpā norādīts, ka saskaņā ar Kooperatīvo sabiedrību likuma 70.panta trešo daļu Reģistra lēmums par sabiedrības darbības izbeigšanu stājas spēkā brīdī, kad tas paziņots adresātam. Reģistrs izdara ierakstu uzņēmumu reģistra žurnālā par sabiedrības darbības izbeigšanu pēc tam, kad Reģistra lēmums par sabiedrības darbības izbeigšanu ir kļuvis neapstrīdams.
2024.gada 26.janvārī Apstrīdētais lēmums ierakstītā pasta sūtījumā tika nosūtīts uz Sabiedrības juridisko adresi. 2024.gada 5.martā Apstrīdētais lēmums atpakaļsūtīts Reģistram. Sabiedrība likumā noteiktajā kārtībā neapstrīdēja Apstrīdēto lēmumu.
[7] 2024.gada 14.martā, pamatojoties uz Apstrīdēto lēmumu, uzņēmumu reģistra žurnālā tika ierakstītas ziņas par Sabiedrības darbības izbeigšanu.
2024.gada 18.martā Latvijas Republikas oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis” Nr.55 tika izsludināts paziņojums par Sabiedrības darbības izbeigšanu un izmaiņām amatpersonu sastāvā, vienlaikus uzaicinot Sabiedrības likvidācijā ieinteresētās personas viena mēneša laikā pēc tā publicēšanas dienas iesniegt Reģistrā pieteikumu par likvidatora iecelšanu.
[8] 2024.gada 8.aprīlī Reģistrā saņemts Iesniegums, kurā lūgts atcelt Apstrīdēto lēmumu, norādot, ka Sabiedrības juridiskā adrese bija Sabiedrības valdes priekšsēdētaja dzīvesvieta, bet, tā kā jau ilgāku laiku valdes priekšsēdētājs dzīvo citā adresē, nebija iespējas no Reģistra saņemt pastu. Iesniegumam pievienoti dokumenti par Sabiedrības juridiskās adreses maiņu. Iesniegumu parakstījis Sabiedrības bijušais valdes priekšsēdētājs R.K..
[9] 2024.gada 7.maijā Reģistra galvenais valsts notārs pieņēma lēmumu Nr.1-5n/84, kurā noteikts termiņš līdz 2024.gada 8.jūlijam dokumenta, kas apliecina R.K. tiesības iesniegt apstrīdēšanas iesniegumu Sabiedrības vārdā, vai iesnieguma, kuru parakstījusi persona, kas ir tiesīga pārstāvēt Sabiedrību, iesniegšanai Reģistrā un lūgts Sabiedrībai iesniegt pieteikumu juridiskās adreses, valdes maiņas un statūtu grozījumu reģistrācijai.
[10] 2024.gada 8.jūlijā Reģistrā saņemts Sabiedrības 2024.gada 7.jūlija pieteikums un tam pievienotie dokumenti juridiskās adreses un valdes maiņas un statūtu grozījumu reģistrācijai.
[11] 2024.gada 15.jūlijā Reģistrā saņemts Sabiedrības 2024.gada 15.jūlija iesniegums, kurā lūgts pagarināt Iesnieguma izskatīšanu uz diviem mēnešiem, pamatojoties uz to, ka kļūdas dēļ nav ievērots biedru kopsapulces sasaukšanas termiņš.
[12] 2024.gada 26.jūlijā Reģistra galvenais valsts notārs pieņēma lēmumu Nr.1-5n/149, kurā Sabiedrībai noteikts termiņš līdz 2024.gada 16.septembrim konstatēto trūkumu novēršanai iesniegtajos dokumentos. Vienlaikus lēmuma pieņemšanas termiņš pagarināts līdz 2024.gada 15.oktobrim.
[13] 2024.gada 13.septembrī Reģistrā saņemts Sabiedrības biedru kopsapulces 2024.gada 5.septembra protokola Nr.01/2024 izraksts, Sabiedrības 2024.gada 5.septembra statūti, kā arī R.K. 2024.gada 12.septembra un R.K. 2024.gada 13.septembra piekrišana ieņemt Sabiedrības valdes locekļa amatu.
[14] 2024.gada 14.oktobrī Reģistra galvenais valsts notārs pieņēma lēmumu Nr.1-5n/213, kurā Sabiedrībai noteikts termiņš līdz 2024.gada 22.novembrim konstatēto trūkumu novēršanai iesniegtajos dokumentos. Vienlaikus lēmuma pieņemšanas termiņš pagarināts līdz 2024.gada 6.decemrbim.
[15] 2024.gada 22.novembrī Reģistrā saņemts Sabiedrības 2024.gada 22.novembra pieteikums valdes maiņas, statūtu grozījumu un informācijas par patiesajiem labuma guvējiem reģistrācijai, kā arī precizēts Sabiedrības 2024.gada 5.septembra protokola Nr.01/2024 izraksts.
[16] 2024.gada 4.decembrī Reģistra galvenais valsts notārs pieņēma lēmumu Nr.1-5n/264, kurā Sabiedrībai noteikts termiņš līdz 2025.gada 6.janvārim konstatēto trūkumu novēršanai iesniegtajos dokumentos. Vienlaikus lēmuma pieņemšanas termiņš pagarināts līdz 2025.gada 24.janvārim.
[17] 2024.gada 9.decembrī Reģistrā saņemts Sabiedrības 2024.gada 6.decembra pieteikums juridiskās adreses maiņas, valdes maiņas, statūtu grozījumu, kā arī informācijas par patiesajiem labuma guvējiem reģistrācijai (turpmāk – Pieteikums).
Izskatot Reģistra rīcībā esošos dokumentus, tostarp Brīdinājumu, Apstrīdēto lēmumu, Iesniegumu, kā arī Pieteikumu un tam pievienotos dokumentus,
secināju:
[18] Likuma “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru” 6.panta pirmās daļas 5.punktā noteikts, ka ziņas par kooperatīvās sabiedrības juridisko adresi ir ierakstāmas uzņēmumu reģistra žurnālā. Saskaņā ar Kooperatīvo sabiedrību likuma 70.panta pirmās daļas 2.punktu sabiedrības darbību var izbeigt ar Reģistra lēmumu, ja sabiedrība nav sasniedzama tās juridiskajā adresē un viena mēneša laikā pēc rakstveida brīdinājuma saņemšanas nav novērsusi norādīto trūkumu. Atbilstoši minētajai tiesību normai, ja Reģistrā ir saņemta informācija, ka sabiedrība nav sasniedzama tās juridiskajā adresē, Reģistra valsts notārs nosūta sabiedrībai brīdinājumu, lai sabiedrība konstatēto trūkumu novērš, iesniedzot Reģistrā paskaidrojumu vai pieteikumu par juridiskās adreses maiņu. Ja brīdinājumā norādītais trūkums netiek novērsts noteiktajā termiņā, tad Reģistra valsts notārs pieņem lēmumu par sabiedrības darbības izbeigšanu. Saskaņā ar Kooperatīvo sabiedrību likuma 70.panta trešo daļu Reģistra lēmums par sabiedrības darbības izbeigšanu stājas spēkā brīdī, kad tas paziņots adresātam. Reģistrs izdara ierakstu uzņēmumu reģistra žurnālā par sabiedrības darbības izbeigšanu pēc tam, kad Reģistra lēmums par sabiedrības darbības izbeigšanu ir kļuvis neapstrīdams.
Izskatāmajā gadījumā Reģistrā tika saņemts Paziņojums, kurā norādīts, ka Sabiedrība neatrodas tās juridiskajā adresē (sk.[4]). Līdz ar to Reģistram, saņemot iepriekš minēto paziņojumu, bija tiesisks pamats prezumēt, ka Sabiedrība nav sasniedzama tās juridiskajā adresē, un nosūtīt Sabiedrībai Brīdinājumu. Brīdinājumā norādīts, ka gadījumā, ja viena mēneša laikā Reģistrā netiks saņemts paskaidrojums vai pieteikums juridiskās adreses maiņai, Reģistrs var izbeigt Sabiedrības darbību, pamatojoties uz Kooperatīvās sabiedrības likuma 70.panta pirmās daļas 2.punktu. (sk.[5]).
Nosūtot Brīdinājumu (sk.[5]), Reģistrs jau ir vērsis Sabiedrības uzmanību, ka Reģistrā ir saņemts Paziņojums, kurā norādīts, ka Sabiedrība neatrodas tās juridiskajā adresē. Nosūtot Brīdinājumu, Reģistrs Sabiedrībai ir devis iespēju paust tās viedokli par administratīvajā procesā konstatētajiem apstākļiem, t.i., par Sabiedrības nesasniedzamību juridiskajā adresē. Ja Sabiedrība būtu iesniegusi paskaidrojumu, ka tā ir sasniedzama juridiskajā adresē, vai pieteikumu juridiskās adreses maiņai, tad Reģistrs uzsākto administratīvo procesu būtu izbeidzis un Apstrīdētais lēmums nebūtu pieņemts. Tomēr līdz pat Apstrīdētā lēmuma pieņemšanai un tā spēkā stāšanās brīdim Sabiedrība Reģistrā neiesniedza nevienu dokumentu, kas apliecinātu, ka tā ir ieinteresēta novērst Brīdinājumā konstatēto trūkumu (sk.[6]). Apstrīdētā lēmuma pieņemšanas brīdī bija iestājušies visi Kooperatīvās sabiedrības likuma 70.panta pirmās daļas 2.punktā noteiktie priekšnoteikumi, lai Reģistrs pieņemtu obligāto administratīvo aktu. Līdz ar to Apstrīdētais lēmums ir pieņemts pamatoti.
Tā kā Apstrīdētais lēmums Kooperatīvo sabiedrību likuma 70.panta trešajā daļā noteiktajā kārtībā netika apstrīdēts (sk.[6]), tad tas stājās spēkā, un 2024.gada 14.martā uzņēmumu reģistra žurnālā tika izdarīts ieraksts par Sabiedrības darbības izbeigšanu un izmaiņām amatpersonu sastāvā (sk.[7]).
[19] Vienlaikus norādāms, ka Kooperatīvo sabiedrību likuma pirmās daļas 2.punktā iekļautās normas par sabiedrības darbības izbeigšanu, ja tā nav sasniedzama juridiskajā adresē, mērķis nav izbeigt darbību jebkurai sabiedrībai, kas kādu apstākļu sakritības dēļ nav nodrošinājusi korespondences saņemšanu tās juridiskajā adresē. Minētās normas primārais pamatojums ir aizsargāt nekustamā īpašuma īpašnieka tiesības uz netraucētu tā īpašuma valdīšanu, kā arī informēt sabiedrības, ka juridiskā adrese nav maznozīmīga uzņēmumu reģistra žurnālā ierakstīta ziņa, kurai nav praktiska pielietojuma. Gluži pretēji – juridiskā adrese ir publiski pieejama informācija par vietu, uz kuru jebkura trešā persona var nosūtīt sabiedrībai adresētu korespondenci un paļauties, ka sabiedrība šo sūtījumu saņems. Lai arī līdz pat Apstrīdētā lēmuma pieņemšanas un tā spēkā stāšanās brīdim Sabiedrība Reģistrā neiesniedza paskaidrojumu par Sabiedrības nesasniedzamību juridiskajā adresē vai pieteikumu un tam pievienojamos dokumentus Sabiedrības juridiskās adreses maiņas reģistrēšanai (sk.[6]), kas Reģistram radīja tiesisku pamatu prezumēt, ka Sabiedrība nav sasniedzama tās juridiskajā adresē, tomēr Sabiedrība, iesniedzot Reģistrā Iesniegumu (sk.[8]), kā arī Pieteikumu un tam pievienotos dokumentus (sk.[13], [15] un [17]), ir izrādījusi aktīvu iniciatīvu novērst konstatēto trūkumu par tās nesasniedzamību juridiskajā adresē.
Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta piekto daļu valsts pārvalde savā darbībā ievēro labas pārvaldības principu. Tas ietver atklātību pret privātpersonu un sabiedrību, datu aizsardzību, taisnīgu procedūru īstenošanu saprātīgā laikā un citus noteikumus, kuru mērķis ir panākt, lai valsts pārvalde ievērotu privātpersonas tiesības un tiesiskās intereses. Līdz ar to iestādei ir jābūt ieinteresētai, pretimnākošai attieksmei pret privātpersonu, proti, tādai attieksmei, kas veicinātu privātpersonas tiesību un interešu ievērošanu.
Ņemot vērā iepriekš minēto, ka Sabiedrība ir iesniegusi Pieteikumu un tam pievienotos dokumentus (sk.[13], [15] un [17]), secināms, ka, Reģistram atstājot spēkā Apstrīdēto lēmumu, Sabiedrība tiktu pakļauta piespiedu likvidācijas procesam. Šāda rīcība no Reģistra puses nebūtu samērīga un atbilstoša labas pārvaldības principam, jo labums, ko iegūtu sabiedrība, liedzot Sabiedrībai veikt saimniecisko darbību, nebūtu lielāks par Sabiedrības biedru tiesību un likumisko interešu aizskārumu. Tādējādi, Reģistra ieskatā, ir pamats Apstrīdētā lēmuma par Sabiedrības darbības izbeigšanu atcelšanai un ieraksta uzņēmumu reģistra žurnālā par Sabiedrības darbības izbeigšanu anulēšanai.
[20] Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 81.panta pirmo daļu un likuma “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru” 19.pantu Reģistra galvenais valsts notārs kā iestādes augstākā amatpersona izskata lietu vēlreiz pēc būtības kopumā vai tajā daļā, uz kuru attiecas iesniedzēja iebildumi.
Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 84.pantu administratīvais akts ir tiesisks, ja tas atbilst tiesību normām, bet prettiesisks – ja neatbilst tiesību normām. Ņemot vērā šī lēmuma [18] punktā secināto, Reģistra valsts notārs pamatoti pieņēma Apstrīdēto lēmumu par Sabiedrības darbības izbeigšanu un izmaiņām amatpersonu sastāvā. Tomēr, ņemot vērā, ka Reģistrā ir saņemts Pieteikums un tam pievienotie dokumenti (sk.[13], [15] un [17]), Reģistra galvenajam valsts notāram, pamatojoties uz Administratīvā procesa likuma 81.panta otrās daļas 2.punktu ir pamats atcelt Apstrīdēto lēmumu un anulēt ierakstu uzņēmumu reģistra žurnālā par Sabiedrības darbības izbeigšanu.
[21] 2024.gada 13.septembrī Reģistrā saņemts Sabiedrības 2024.gada 5.septembra statūti, R.K. 2024.gada 12.septembra un R.K. 2024.gada 13.septembra piekrišana ieņemt Sabiedrības valdes locekļa amatu, 2024.gada 22.novembrī Reģistrā saņemts Sabiedrības 2024.gada 5.septembra protokola Nr.01/2024 izraksts, 2024.gada 9.decembrī Reģistrā saņemts Pieteikums (sk.[13], [15] un [17]). Pieteikums un tam pievienotie dokumenti atbilst likuma “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru” 8.panta pirmās daļas prasībām un, pamatojoties uz iepriekš minētās normas trešās daļas 1.punktu, ir pamats ierakstīt uzņēmumu reģistra žurnālā attiecīgās izmaiņas. Kā jau iepriekš norādīts, Reģistra ieskatā, ir pamats Apstrīdētā lēmuma atcelšanai un ieraksta uzņēmumu reģistra žurnālā par Sabiedrības darbības izbeigšanu anulēšanai un Pieteikumā norādīto izmaiņu reģistrēšanai.
[22] Papildus Reģistrs norāda turpmāk minēto. Oficiālās elektroniskās adreses likuma 5.panta pirmās daļas 2.punktā noteikts, ka oficiālās elektroniskās adreses izmantošana ir obligāta reģistros reģistrētam tiesību subjektam. Tādējādi Sabiedrībai ir pienākums aktivizēt e-adresi. Pēc e-adreses aktivizēšanas Sabiedrība visas tās ziņas no valsts un pašvaldību iestādēm, kuras agrāk saņēma pa pastu, saņems e-adresē. Tomēr Sabiedrībai joprojām būs pienākums nodrošināt korespondences saņemšanu no privātpersonām tās juridiskajā adresē.
Pastāvot šādiem apstākļiem un pamatojoties uz Kooperatīvo sabiedrību likuma 70.panta pirmās daļas 2.punktu, likuma “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru” 8.panta pirmo daļu un trešās daļas 1.punktu, 19.pantu, Administratīvā procesa likuma 81.panta pirmo daļu un otrās daļas 2.punktu,
nolēmu:
1. Atcelt Reģistra valsts notāra 2024.gada 25.janvāra lēmumu Nr.6-5/7859;
2. Reģistrēt statūtu grozījumus;
3. Izdarīt ierakstu uzņēmumu reģistra žurnālā:
“1.Izmaiņas amatpersonu sastāvā:
Iecelta:
Valde:
R.K., personas kods: /personas kods/, valdes loceklis, ar tiesībām pārstāvēt kooperatīvo sabiedrību atsevišķi;
R.K., personas kods: /personas kods/, valdes loceklis, ar tiesībām pārstāvēt kooperatīvo sabiedrību atsevišķi;
2.Juridiskā adrese mainīta no Dzirnavu iela 9, Grobiņa, Dienvidkurzemes nov., LV-3430 uz Jaunatnes iela 14 - 2, Grobiņa, Dienvidkurzemes nov., LV-3430.”;
4. Reģistrēt informāciju par patiesajiem labuma guvējiem:
R.K., personas kods: /personas kods/, valstspiederība: Latvija, pastāvīgās dzīvesvietas valsts: Latvija, veids, kādā tiek īstenota kontrole: kā izpildinstitūcijas vai pārvaldes institūcijas pārstāvis;
R.K., personas kods: /personas kods/, valstspiederība: Latvija, pastāvīgās dzīvesvietas valsts: Latvija, veids, kādā tiek īstenota kontrole: kā izpildinstitūcijas vai pārvaldes institūcijas pārstāvis;
5. Izdarīt atzīmi par izslēgšanu no Sabiedrības reģistrācijas lietas uz Reģistra valsts notāra 2024.gada 25.janvāra lēmuma Nr.6-5/7859;
6. Pievienot šo lēmumu Sabiedrības reģistrācijas lietai;
7. Uzdot nekavējoties izpildīt šī lēmuma 2., 3. ,4., 5. un 6.punktu Reģistra Funkciju izpildes departamenta Komersantu un uzņēmumu reģistrācijas nodaļai;
8. Pieņemto lēmumu paziņot Sabiedrībai.
Saskaņā ar likuma “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru” 19.pantu, Administratīvā procesa likuma 188.panta pirmo daļu, 189.panta pirmo daļu šo lēmumu viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas var pārsūdzēt, iesniedzot pieteikumu Administratīvajā rajonā tiesā. Saskaņā ar likuma “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru” 19.pantu Reģistra galvenā valsts notāra lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā darbību.
Galvenā valsts notāra p.i. S.Karelis