2025. gada Galvenā valsts notāra lēmums Nr. 1-5n/88
Par valsts notāra lēmuma negrozīšanu
Izskatot SIA “SPEKTRS ANNO”, vienotais reģistrācijas Nr.40003771919 (turpmāk – Sabiedrība) 2025.gada 20.janvāra iesniegumu (turpmāk – Iesniegums),
konstatēju:
[1] 2012.gada 21.septembrī Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā (turpmāk – Reģistrs) saņemts Sabiedrības 2012.gada 21.septembra pieteikums izmaiņu reģistrācijai, kurā cita starpā norādīts, ka par Sabiedrības valdes locekli iecelta R.D..
[2] 2012.gada 26.septembrī Reģistra valsts notārs pieņēma lēmumu Nr.6-12/138294 reģistrēt izmaiņas Sabiedrības valdes sastāvā.
[3] 2024.gada 23.janvārī Reģistrā saņemts Sabiedrības vienīgās valdes locekles R.D. 2024.gada 15.janvāra paziņojums par amata atstāšanu.
[4] 2024.gada 26.janvārī Reģistra valsts notārs pieņēma lēmumu Nr.6-12/6685 reģistrēt izmaiņas Sabiedrības valdes sastāvā.
[5] 2024.gada 15.maijā Reģistrs Sabiedrībai uz tās juridisko adresi nosūtīja vienkāršā pasta sūtījumā brīdinājumu Nr.22-4/5676 (turpmāk – Brīdinājums), kurā Sabiedrība tika aicināta nekavējoties, bet ne vēlāk kā triju mēnešu laikā no Brīdinājuma saņemšanas Reģistrā iesniegt pieteikumu un tam pievienojamos dokumentus par jaunas valdes ievēlēšanu. Brīdinājumā cita starpā arī norādīts, ka gadījumā, ja triju mēnešu laikā Reģistrā netiks saņemts pieteikums par jaunas Sabiedrības valdes ievēlēšanu, Reģistrs var izbeigt Sabiedrības darbību, pamatojoties uz Komerclikuma 314.1 panta pirmās daļas 1.punktu.
[6] 2024.gada 15.augustā Reģistrā saņemts Sabiedrības 2024.gada 1.augusta pieteikums un tam pievienotie dokumenti par izmaiņām Sabiedrības valdes sastāvā.
[7] 2024.gada 20.augustā Reģistra valsts notārs pieņēma lēmumu Nr.21-6/70565 atlikt pieteikto izmaiņu reģistrēšanu, pamatojoties uz konstatētajiem trūkumiem. Vienlaikus noteikts termiņš trūkumu novēršanai līdz 2024.gada 19.oktobrim.
[8] 2024.gada 11.decembrī, t.i., pēc noteiktā termiņa trūkumu novēršanai Reģistra valsts notārs pieņēma lēmumu Nr.6-12/107172 (turpmāk – Apstrīdētais lēmums) izbeigt Sabiedrības darbību un reģistrēt komercreģistrā ziņas par Sabiedrības darbības izbeigšanu, pamatojoties uz argumentu, ka līdz 2024.gada 11.decembrim Reģistrā nav saņemts Sabiedrības pieteikums un tam pievienojamie dokumenti par jaunas valdes ievēlēšanu. Apstrīdētajā lēmumā cita starpā norādīts, ka saskaņā ar Komerclikuma 314.1 panta trešo daļu šis lēmums stājas spēkā viena mēneša laikā pēc tā paziņošanas Sabiedrībai, ja lēmums nav likumā noteiktajā kārtībā apstrīdēts vai pārsūdzēts. 2024.gada 12.decembrī Apstrīdētais lēmums nosūtīts ierakstītā pasta sūtījumā uz Sabiedrības juridisko adresi.
[9] 2025.gada 20.janvārī Reģistrā saņemts Sabiedrības 2025.gada 20.janvāra pieteikums un tam pievienotie dokumenti par izmaiņām Sabiedrības valdes sastāvā.
[10] 2025.gada 21.janvārī Reģistrā saņemts Iesniegums, kurā lūgts atcelt Apstrīdēto lēmumu, pamatojoties uz argumentu, ka Sabiedrība ir iesniegusi Reģistrā pieteikumu un tam pievienotos dokumentus par izmaiņām Sabiedrības valdes sastāvā.
[11] 2025.gada 23.janvārī Reģistra valsts notārs pieņēma lēmumu Nr.21-6/70565/1 atlikt pieteikto izmaiņu reģistrēšanu, pamatojoties uz konstatētajiem trūkumiem. Vienlaikus noteikts termiņš trūkumu novēršanai līdz 2025.gada 24.martam.
[12] 2025.gada 24.janvārī Reģistrā saņemts Sabiedrības 2025.gada 24.janvāra pieteikums un tam pievienotie dokumenti par izmaiņām Sabiedrības valdes sastāvā (turpmāk – Pieteikums).
[13] 2025.gada 29.janvārī Reģistra valsts notārs, izskatot Pieteikumu (sk.[12]), pieņēma lēmumu Nr.21-6/70565/2 (turpmāk – Lēmums) atlikt pieteikto izmaiņu reģistrēšanu, pamatojoties uz Lēmumā konstatētajiem trūkumiem. Lēmumā vienlaikus noteikts termiņš trūkumu novēršanai līdz 2025.gada 30.martam.
[14] 2025.gada 20.februārī Reģistra galvenais valsts notārs pieņēma lēmumu Nr.1-5n/31 (turpmāk – Starplēmums) pagarināt lēmuma pieņemšanas termiņu līdz 2025.gada 14.aprīlim. Starplēmumā norādīts, ka izskatāmajā gadījumā pati Sabiedrība ar savu aktīvu rīcību, Lēmumā noteiktajā termiņā trūkumu novēršanai iesniedzot Reģistrā normatīvo aktu prasībām atbilstošus dokumentus, var novērst Brīdinājumā konstatēto trūkumu par Sabiedrības pārstāvības tiesību neesamību. Kamēr vien komercreģistrā nav reģistrētas izmaiņas Sabiedrības valdē, tikmēr Reģistra galvenajam valsts notāram nav pamata pārskatīt Apstrīdēto lēmumu. Starplēmumā cita starpā norādīts, ka Sabiedrībai vienlaikus ar izmaiņām tās valdē ir jāpiesaka arī pamatkapitāla denominācija no latiem uz euro.
[15] Līdz šī Reģistra galvenā valsts notāra lēmuma pieņemšanas brīdim Sabiedrība nav novērsusi Lēmumā konstatētos trūkumus (sk.[13]) un komercreģistrā nav reģistrētas izmaiņas Sabiedrības valdes sastāvā.
Izskatot Reģistra rīcībā esošos dokumentus, tostarp Brīdinājumu, Apstrīdēto lēmumu, Iesniegumu un Starplēmumu,
secināju:
[16] Saskaņā ar Komerclikuma 314.1 panta pirmās daļas 1.punktu sabiedrības darbību var izbeigt, pamatojoties uz Reģistra lēmumu, ja sabiedrības valdei ilgāk par trim mēnešiem nav pārstāvības tiesību un sabiedrība triju mēnešu laikā pēc rakstveida brīdinājuma saņemšanas nav novērsusi norādīto trūkumu. Atbilstoši minētajai tiesību normai, ja Reģistrs konstatē, ka sabiedrības valdei ilgāk par trim mēnešiem nav pārstāvības tiesību, Reģistra valsts notārs nosūta sabiedrībai brīdinājumu, lai sabiedrība konstatēto trūkumu novērš, iesniedzot Reģistrā pieteikumu un tam pievienojamos dokumentus par jaunas valdes ievēlēšanu. Ja brīdinājumā norādītais trūkums netiek novērsts noteiktajā termiņā, tad Reģistra valsts notārs atbilstoši Komerclikuma 314.1 panta pirmās daļas 1.punktam pieņem lēmumu par sabiedrības darbības izbeigšanu.
Izskatāmajā gadījumā Reģistrs konstatēja, ka Sabiedrības valdei ilgāk par trim mēnešiem nav pārstāvības tiesību. Līdz ar to Reģistram bija tiesisks pamats nosūtīt Sabiedrībai Brīdinājumu. Brīdinājumā norādīts, ka gadījumā, ja trīs mēnešu laikā no Brīdinājuma saņemšanas Reģistrā netiks saņemts pieteikums un tam pievienojamie dokumenti par jaunas valdes ievēlēšanu, tad Reģistrs var izbeigt Sabiedrības darbību, pamatojoties uz Komerclikuma 314.1 panta pirmās daļas 1.punktu (sk.[5]).
Nosūtot Brīdinājumu (sk.[5]), Reģistrs jau ir vērsis Sabiedrības uzmanību uz to, ka Sabiedrības valdei ilgāk par trim mēnešiem nav pārstāvības tiesību, kā arī ir devis iespēju novērst minēto trūkumu. Ja Sabiedrība būtu iesniegusi Reģistrā pieteikumu un tam pievienojamos dokumentus par jaunas valdes ievēlēšanu, tad Apstrīdētais lēmums nebūtu pieņemts. Tomēr līdz pat Apstrīdētā lēmuma pieņemšanai Sabiedrība Reģistrā neiesniedza nevienu dokumentu, kas apliecinātu, ka tā ir ieinteresēta novērst Brīdinājumā konstatēto trūkumu (sk.[6]). Apstrīdētā lēmuma pieņemšanas brīdī bija iestājušies visi Komerclikuma 314.1 panta pirmās daļas 1.punktā noteiktie priekšnoteikumi, lai Reģistrs pieņemtu obligāto administratīvo aktu. Līdz ar to Apstrīdētais lēmums ir pieņemts pamatoti.
[17] Vienlaikus norādāms, ka Komerclikuma 314.1 panta pirmās daļas 1.punktā iekļautās normas par sabiedrības darbības izbeigšanu, ja tās valdei ilgāk par trim mēnešiem nav pārstāvības tiesību, pašmērķis nav izbeigt darbību jebkurai sabiedrībai, kas kādu apstākļu sakritības dēļ pēc valdes pilnvaru termiņa beigām nav ievēlējusi jaunu valdi. Minētās normas primārais mērķis ir likvidēt un no komercreģistra izslēgt tās sabiedrības, kuras vairs neveic aktīvu saimniecisko darbību. Līdz pat Apstrīdētā lēmuma pieņemšanas brīdim Sabiedrība Reģistrā neiesniedza pieteikumu un tam pievienojamos dokumentus par jaunas valdes ievēlēšanu (sk.[6]), kas Reģistram radīja tiesisku pamatu prezumēt, ka Sabiedrība vairs neveic aktīvu saimniecisko darbību. Tomēr, ņemot vērā, ka Sabiedrība iesniedza Reģistrā Pieteikumu (sk.[12]), Reģistra valsts notārs, to izskatot, pieņēma Lēmumu, kurā norādīja konstatētos trūkumus, vienlaikus nosakot termiņu to novēršanai līdz 2025.gada 30.martam (sk.[13]). Tādējādi Reģistra galvenais valsts notārs, ievērojot Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta piektajā daļā noteikto, ka valsts pārvalde savā darbībā ievēro labas pārvaldības principu, pieņēma Starplēmumu, norādot, ka Apstrīdēto lēmumu būs pamats atcelt vienīgi tajā gadījumā, kad komercreģistrā būs reģistrētas izmaiņas Sabiedrības valdes sastāvā (sk.[14]). Ja Sabiedrība būtu izpildījusi Starplēmumā norādīto, proti, novērsusi Lēmumā konstatētos trūkumus, Reģistra galvenajam valsts notāram būtu pamats pārskatīt Apstrīdēto lēmumu. Taču līdz pat šī lēmuma pieņemšanas brīdim Sabiedrība nav iesniegusi Reģistrā normatīvo aktu prasībām atbilstošu pieteikumu un tam pievienotos dokumentus par izmaiņām Sabiedrības valdes sastāvā (sk.[15]), līdz ar to secināms, ka Sabiedrība nav ieinteresēta novērst Brīdinājumā konstatēto trūkumu par Sabiedrības valdes pārstāvības tiesību neesamību, un nav pamata atcelt Apstrīdēto lēmumu par Sabiedrības darbības izbeigšanu.
[18] Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 81.panta pirmo daļu un likuma “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru” 19.pantu Reģistra galvenais valsts notārs kā iestādes augstākā amatpersona izskata lietu vēlreiz pēc būtības kopumā vai tajā daļā, uz kuru attiecas iesniedzēja iebildumi.
Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 84.pantu administratīvais akts ir tiesisks, ja tas atbilst tiesību normām, bet prettiesisks – ja neatbilst tiesību normām. Ņemot vērā šī lēmuma [16] punktā secināto, Reģistra valsts notārs pamatoti pieņēma Apstrīdēto lēmumu par Sabiedrības darbības izbeigšanu. Tā kā Sabiedrība nav izrādījusi iniciatīvu novērst Brīdinājumā konstatēto trūkumu par Sabiedrības pārstāvības tiesību neesamību, tad Reģistra galvenajam valsts notāram nav pamata atcelt Apstrīdēto lēmumu.
[19] Vienlaikus Reģistrs norāda, ka ieinteresētās personas līdz Sabiedrības izslēgšanai no komercreģistra vēl var novērst konstatētos trūkumus, iesniedzot Reģistrā pieteikumu un tam pievienojamos dokumentus par jaunas valdes ievēlēšanu un pamatkapitāla denomināciju no latiem uz euro, kā arī atkārtoti lūdzot atcelt Apstrīdēto lēmumu. Tā kā Apstrīdētais lēmums šobrīd tiek atstāts negrozīts, pēc šī galvenā valsts notāra lēmuma pārsūdzēšanas termiņa beigām komercreģistrā tiks izdarīts ieraksts par Sabiedrības darbības izbeigšanu, pamatojoties uz Apstrīdēto lēmumu. Saskaņā ar Komerclikuma 318.1 panta trešo daļu, ja sabiedrības darbība ir izbeigta, pamatojoties uz komercreģistra iestādes vai nodokļu administrācijas lēmumu, vai ja sabiedrības darbība ir izbeigta, pamatojoties uz tiesas nolēmumu, un neviena ieinteresētā persona nav ieteikusi tiesai likvidatora kandidātu, komercreģistra iestāde pēc tam, kad komercreģistrā izdarīts ieraksts par sabiedrības darbības izbeigšanu, savā tīmekļvietnē publicē paziņojumu par sabiedrības darbības izbeigšanu. Paziņojumā uzaicina sabiedrības likvidācijā ieinteresētās personas viena mēneša laikā pēc tā publicēšanas dienas iesniegt komercreģistra iestādei pieteikumu par likvidatora iecelšanu. Savukārt Komerclikuma 317.panta otrajā daļā noteikts, ka sabiedrības likvidācija nenotiek un komercreģistra iestāde pieņem lēmumu par sabiedrības izslēgšanu no komercreģistra, ja neviena sabiedrības likvidācijā ieinteresētā persona neiesniedz tiesai vai komercreģistra iestādei pieteikumu par likvidatora iecelšanu un sabiedrībai nav pasludināts maksātnespējas process. Ņemot vērā minētās normas, norādāms, ka pēc ieraksta izdarīšanas komercreģistrā par Sabiedrības darbības izbeigšanu, Reģistra tīmekļvietnē tiks publicēts paziņojums ar aicinājumu Sabiedrības likvidācijā ieinteresētajām personām viena mēneša laikā no paziņojuma publicēšanas dienas iesniegt Reģistrā pieteikumu likvidatora iecelšanai. Ja minētais pieteikums Reģistrā netiks iesniegts, kā arī Sabiedrībai netiks pasludināts maksātnespējas process, Sabiedrība no komercreģistra tiks izslēgta bez likvidācijas procesa. Atbilstoši Komerclikuma 317.panta trešajai daļai manta, kas paliks pēc Sabiedrības izslēgšanas no komercreģistra, būs piekritīga valstij. Apstrīdētā lēmuma pārskatīšana var notikt arī pēc likvidatora iecelšanas, ja Reģistrā tiek iesniegti Sabiedrības dokumenti par jaunas valdes ievēlēšanu un pamatkapitāla denomināciju no latiem uz euro. Pieteikums likvidatora iecelšanai iesniedzams vēlākais viena mēneša laikā no paziņojuma publicēšanas brīža. Gadījumā, ja Sabiedrība tiks izslēgta no komercreģistra, tās atjaunošana nebūs iespējama.
Pastāvot šādiem apstākļiem un pamatojoties uz Komerclikuma 314.1 panta pirmās daļas 1.punktu, likuma “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru” 19.pantu, Administratīvā procesa likuma 81.panta pirmo daļu un otrās daļas 1.punktu,
nolēmu:
1. Atstāt negrozītu Reģistra valsts notāra 2024.gada 11.decembra lēmumu Nr.6-12/107172;
2. Pieņemto lēmumu paziņot Sabiedrībai.
Saskaņā ar likuma “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru” 19.pantu, Administratīvā procesa likuma 188.panta pirmo daļu, 189.panta pirmo daļu šo lēmumu viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas var pārsūdzēt, iesniedzot pieteikumu Administratīvajā rajona tiesā. Saskaņā ar Komerclikuma 314.1 panta trešo daļu lēmums par sabiedrības darbības izbeigšanu stājas spēkā viena mēneša laikā pēc tā paziņošanas sabiedrībai, ja lēmums nav likumā noteiktajā kārtībā apstrīdēts vai pārsūdzēts.
Galvenā valsts notāre L.Letiņa